sr-Latn-RSen-GB
Select the search type
 
  • Site
  • Web
Search
facebook twiter contact contact
  • Home
  • Convict Database
  • Serbian Law
    • Serbia
      • Constitutions
      • Statutes
      • Regulations
    • Yugoslavia
      • Constitutions
      • Statutes
      • Regulations
  • Topics
    • Abolitionism
    • Statistics
    • Modes of execution
      • Shooting
        • KaraburmaEng
        • Blindfolded
      • Hanging
      • Lethal Gauntlet
      • The Wheel
      • Decapitation
      • Impalement
        • Çengel
        • Falaqa
      • Public display of bodies
    • The Executioners
      • Alois Seyfried
      • Flоriаn Маusnеr
      • Karlo Dragutin Hart
      • Egidij Fux
      • Stanislav Todorović
      • Lazar Šaraba
      • Paja Jockov
      • Milorad Golubović
    • 2002 Abolition
    • Why oppose the death penalty?
    • The death penalty in literature
      • Laslo Blašković (en-GB)
  • Bibliography
  • International Law
    • Treaties
      • Universal
      • Regional
        • Africa
        • America
        • Europe
    • Declarations
      • Universal
      • Regional
        • Africa
        • America
        • Europe
    • Resolutions
      • OUN
      • Other
    • Other („Soft Law“)
    • Case Law
      • European Court of Human Rights
      • Interamerican Court of Human Rights
      • Human Rights Committee
    • International Standards
    • UN Moratorium
  • Public Opinion
    • Debates
    • Petitions
    • Opinion Polls
      • anketa19 (en-GB)
      • anketa20 (en-GB)
      • Anketa2021 (en-GB)
      • anketa2022 (en-GB)
  • News
    • Current
    • Archive
  • Campaigns
    • Current
    • Historical
  • Links
page updated: 27.02.2013

Povez

Običaj da se osuđenome pred streljanje stavi povez preko očiju je skoro univerzalan. Mnogi veruju da je to human čin, u interesu osuđenog, jer on onda ne mora da „gleda smrti u oči“, a suočavanje sa smrću koja dolazi je – veruje se – posebno teško i traumatično iskustvo. Zato se misli i da osuđeni koji odbija povez pokazuje veliku hrabrost.

Ustvari, običaj povezivanja očiju ima sasvim drugo poreklo i njegova prvobitna svrha nije bila da zaštiti osuđenog nego, naprotiv – dželata.

Naime, u animističkim verovanjima, ali i u savremenim religijama ili bar u onom njihovom delu koji se svodi na praznoverice, postoji iskonski strah od mrtvaca, jer se misli da mrtvi – zapravo, „njihove“ duše, koje su besmrtne – mogu da se, na razne načine, svete živima. Mnogi današnji običaji vezani za sahranjivanje imaju svoje korene u tom iskonskom strahu i predstavljaju profilaktične mere kojima se živi štite od mrtvih. Oblačenje crnine i pokrivanje lica ožalošćenih velom imaju za cilj da onemoguće duši umrlog da prepozna učesnike sprovoda i tako spreče osvetu (u nekim nerazvijenim društvima, još uvek se primenjuju i drastičnije mere, kao što je običaj da ožalošćeni izgrebu lice noktima ili oštrim predmetom ili, ako su muškarci, da puste bradu). Iz istog razloga se pogrebne povorke i danas u mnogim mestima vraćaju sa groblja drugim putem od onoga kojim su došle, s ciljem da dezorijentišu pokojnikovu dušu.

Naročito opasnim se smatraju duše onih koji umru preranom ili nasilnom smrću, uključujući tu i izvršenje smrtne kazne, jer one – veruje se – imaju najviše razloga za osvetu. Otuda su izvršioci smrtne kazne u posebno opasnom položaju i jedan od načina da se zaštite jeste da osuđenome vežu oči kako njegova duša ne bi videla ko je izazvao njegovu smrt. Oči su u ovom kontekstu posebno važne jer se verovalo da je „sedište duše“ u očima („anime sedem esse in oculis“). Drugi način je da se sâm dželat maskira kako ga duša ubijenog ne bi prepoznala – zato je klasičan kostim dželata u srednjem veku uključivao kapuljaču koja u potpunosti pokriva lice. (Naravno, dželat je, pored sujevernog straha od osvete pogubljenog, imao i druge razloge da se krije – strah od osvete osuđenikove rodbine i pristalica, ali i želju da, zadržavajući anonimnost, izbegne društveni prezir i stigmu kojom su dželati bili žigosani.)

Povez preko očiju osuđenog je samo jedna mera kojom se izvršioci smrtne kazne ali i svi oni koji posmatraju pogubljenje štite od natprirodne osvete. U istu rubriku spadaju brojne druge magijske radnje koje učesnici i posmatrači preduzimaju prilikom javnih pogubljenja osuđenika na smrt. A što se osuđenog tiče, vezivanje očiju nimalo ne olakšava njegov položaj – naprotiv, ono uzrokuje prostornu dezorijentaciju i tako uvećava strah od, sada nevidljive, opasnosti.

1941. streljanje šesnaest Partizana i jednog nemačkog vojnika, Josef Schulz, u Smederevskoj Palanci

design by s4it impresum | autorska prava | privatnost | mapa sajta
design by s4it site notice| copyright | privacy policy| site map